Skip to main content
6 mei 2025 Tacstone Blog

Agentic AI: verder dan slimme automatisering

Jack Klein Schiphorst

Senior Automation Developer

Van slimme processen naar écht slimme oplossingen

In een wereld waar digitalisering en automatisering de norm zijn, wordt het steeds belangrijker om technologieën te gebruiken die zich kunnen aanpassen aan complexe, variabele situaties. Agentic AI speelt daarin een sleutelrol. In plaats van vaste processen die telkens hetzelfde doen, bouwen we nu slimme agents die zelfstandig beslissingen nemen, gebaseerd op context en intentie. Maar wat is het precies, wat kun je ermee en hoe verschilt het van “RPA”, “LLMs” of andere vormen van automatisering?

Eerste praktijkvoorbeeld: onze HR-Agent

We hebben onlangs onze eerste UiPath Agent gebouwd: een slimme HR-assistent die HR-gerelateerde vragen beantwoordt op basis van bedrijfsinformatie, tools en logica. Deze Agent bepaalt zélf welke informatie hij nodig heeft, waar hij die vandaan haalt, en in welke volgorde hij tools inzet om tot een antwoord te komen of de juiste actie uit te voeren.

Denk aan vragen zoals:

  • Hoeveel vakantiedagen mag ik bijkopen?
  • Heb ik recht op een leaseauto?
  • Hoeveel zorgverlof kan ik opnemen?

Voor medewerkers betekent dit: sneller, consistenter en betrouwbaarder antwoord op hun vragen, zonder tussenkomst van HR.

Wat maakt een automatisering een Agentic automation?

Er is veel aandacht voor AI Agents. Ze worden vaak gebouwd met natuurlijke taalprompts, waardoor je snel iets werkends hebt. Maar niet elke toepassing met een AI-model is automatisch een Agent.

We zien in de praktijk veel zogenaamde Agentic Automation-toepassingen die in feite gewone automatiseringen zijn, met een LLM die in één of twee stappen ondersteunt. Maar dat maakt het nog geen Agent. Een Agent moet niet worden ingezet voor één vaste vraag met één bekend antwoord. Als je vooraf weet welke stappen nodig zijn, waar de onzekerheid zit en welke AI-componenten je nodig hebt, dan heb je geen Agent nodig. In dat geval bouw je gewoon een slimme automatisering, waarbij je RPA combineert met het gebruik van LLM’s of andere NLP-modellen.

Neem bijvoorbeeld het verwerken van facturen. Dat proces bestaat uit een vaste volgorde van stappen:

  1. Factuur ophalen uit een mailbox
  2. Uitlezen informatie
  3. Matchen aan inkooporder
  4. Verschillen identificeren
  5. Verwerken in het systeem

Deze volgorde van processtappen staat vast en is belangrijk om tot het gewenste resultaat te komen. Geef je dit proces aan een Agent die zelf mag kiezen welke tools hij gebruikt en in welke volgorde, dan loop je het risico dat hij stap 5 uitvoert voordat stap 1 is gedaan, simpelweg omdat de LLM dit ‘logisch’ kan vinden.

Het feit dat je in stap 2 of 4 de intelligentie van een LLM of AI nodig hebt, betekent niet dat je voor de oplossing Agentic Automation nodig hebt. In zulke gevallen kies je beter voor een traditionele automatisering waarin AI alleen daar wordt ingezet waar het echt waarde toevoegt.

Wanneer werkt Agentic Automation wél goed?

Een Agentic automation onderscheidt zich doordat het geen vooraf vastgelegde route volgt. Het is juist bedoeld voor situaties waarin:

  • De input ongestructureerd is
  • De variatie in de input groot is
  • Het gewenste eindresultaat en de te nemen acties verschillend zijn per situatie
  • De agent moet kunnen kiezen welke beschikbare tools en bronnen hij gebruikt, en in welke volgorde

Praktische voorbeelden zijn HR- of IT-vraagstukken uit mailboxen of ticketingsystemen als Topdesk of ServiceNow. Denk aan:

“Mijn laptop is kapot, maar ik heb morgen een klantpresentatie. Wat kan ik doen?”
Een Agent kan relevante policies opzoeken, een vervangende laptop reserveren én de gebruiker informeren, zonder handmatige tussenkomst.

Hoe bouw je zo’n Agent?

Met de nieuwe UiPath Agent Builder (vanaf 1 mei in public preview) wordt het bouwen van zulke agents laagdrempelig. Je combineert hiermee bestaande automatiseringen met intelligentie, en bepaalt zelf hoeveel autonomie je de Agent geeft. Het is letterlijk de samenwerking tussen ‘het brein’ (AI) en ‘de handen’ (RPA).

Interesse in een proof of concept?

Benieuwd of Agentic AI iets kan betekenen voor jouw organisatie? Neem contact op met Jack Klein Schiphorst voor een kennismaking en de (gratis) POC-mogelijkheden die we vanuit Tacstone bieden.