RPA en de opkomst van de virtuele medewerker

Robotic Process Automation. Softwarerobots die taken en processen uitvoeren. De softwarerobot bedient, alsof het een virtuele medewerker is, de bestaande ICT applicaties. En het mooie is, om RPA toe te passen hoeven we onze bestaande applicaties niet te veranderen. Dat scheelt een hoop gedoe.

RPA werkt met alle soorten applicaties, van sterk verouderde ‘legacy’ systemen tot moderne websites. Hierdoor zijn softwarerobots breed inzetbaar, van HR of Financiën tot Logistiek en Klantcontact. Bij banken, verzekeraars, transportbedrijven, onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, woningcorporaties, maakbedrijven en meer. Vrijwel overal kan de softwarerobot bijspringen en (vooral) het saaie, tijdrovende en repeterende werk overnemen.

Altijd inzetbaar
Een softwarerobot is 24 uur per dag, 7 dagen per week inzetbaar. Hij neemt geen pauze, gaat niet op vakantie en wordt niet ziek. Oók niet als het superdruk is. Het werk komt dus altijd af.

Voldoen aan strenge wetgeving
Veel organisaties worstelen met strenge en veranderende wetgeving. Denk bijv. aan de eisen die de AVG stelt. De robot controleert automatisch de bewaartermijn van alle persoonsgegevens in onze systemen. En verwijdert deze als dat nodig is.

100% foutloos
Een robot maakt geen fouten, mits de regels in het script goed zijn vastgelegd uiteraard. Oók na 10 duizend factuurregels heeft de robot geen last van concentratieverlies.

Bestaande ICT systemen minder belast
Een softwarerobot die gegevens ophaalt, controleert en verwerkt voor een maandrapportage kan dat prima ’s nachts doen. Zo worden de financiële systemen tijdens kantooruren minder zwaar belast en kunnen de medewerkers ongestoord hun werk doen.

De medewerker als “lijm” tussen ICT systemen?

Jarenlang zijn enorme bedragen geïnvesteerd in nieuwe ICT systemen: ERP, CRM, datawarehouses, BI tools, klantportalen. En tóch blijkt de productiviteit niet meer te stijgen. Hoe komt dat nou?

We zien dat medewerkers nu vaak als een soort “lijm” tussen de ICT systemen functioneren en in meerdere applicaties naast elkaar werken om één proces uit te voeren. Onze ICT landschappen zijn (te) complex geworden. De afdeling ICT kan het verandertempo van de eigen organisatie niet meer aan. En de medewerkers? Die zijn een groot deel van hun tijd bezig om gegevens van het ene systeem over te nemen in het andere.

De opkomst van RPA en de “last mile of automation”

Je kunt RPA zien als een soort “schil” over bestaande ICT applicaties heen. De RPA software gebruikt bestaande applicaties om taken en processen automatisch uit te voeren. De robot kan zonder problemen een proces uitvoeren waarvoor wel verschillende vijf applicaties nodig zijn. Zo verhoogt RPA de automatiseringsgraad en kan de productiviteit van medewerkers stijgen.

Omdat de robot feitelijk het laatste stuk(je) werk automatiseert, gebruik makend van bestaande automatisering, noemen we RPA ook wel de “last mile of automation”.

UiPath Gold implementatiepartner

UiPath is wereldwijd marktleider op het gebied van RPA software. UiPath biedt volgens Gartner, Forrester en andere analistenbureaus het beste hyperautomation platform in de markt.

Wij zijn UiPath Gold Partner. Wij weten dat RPA geen wondermiddel is en dat je het er niet “zomaar even bij doet”. Het vraagt diepgaande kennis van het platform en de technologie. Wij hebben het UiPath platform met volle overtuiging omarmd en investeren iedere dag in het vergroten van onze kennis en praktische ervaring. Wij willen de beste onafhankelijke partner zijn om jouw RPA reis te starten of te vervolgen.