Administratieve ontzorging met RPA

Hoe software robots werkdruk verlagen & kwaliteit verhogen binnen GGZ instellingen

De GGZ sector verkeert in turbulente tijden. In deze sector, met ruim 110.000 medewerkers en meer dan één miljoen cliënten is veel in beweging. Instellingen voor specialistische GGZ sluiten (soms tijdelijk) noodgedwongen locaties en luiden de noodklok omdat zij niet meer in staat zijn om kwalitatief verantwoorde zorg te leveren of omdat zij deze zorg niet langer kunnen financieren. Deze pijnlijke ontwikkeling krijgt landelijk logischerwijs veel aandacht en de politieke druk wordt stevig opgevoerd om meer geld voor deze zorg beschikbaar te maken.

Hoge administratieve lasten in het zorglogistieke proces

Ook breder in de GGZ is het echter passen en meten. Processen en systemen moeten continu worden aangepast o.a. op de nieuwe financieringssystematiek (ZPM). Combineer dit met een ongekend hoog – want corona gerelateerd – ziekteverzuim en veel no-shows en het resultaat is op de korte termijn steeds grotere financiële stress en werkdruk.

Deze werkdruk ontstaat al bij de voordeur. Nog vóórdat het intakegesprek met een nieuwe client heeft plaatsgevonden zijn er al talloze tijdrovende administratieve handelingen uitgevoerd.

Die administratieve handelingen zijn weliswaar vaak vervelend, maar moeten wel uiterst secuur worden uitgevoerd. Het foutgevoelige, repeterende en tijdrovende karakter van deze handelingen leidt in veel gevallen tot hogere indirecte behandelkosten. Personeelstekort, ziekte of een piekbelasting op de zorglogistieke afdeling brengen hierbij ook treeknormen in gevaar.

Voordelen van RPA binnen de GGZ

Het automatiseren van repetitieve werkzaamheden met RPA levert natuurlijk tijdsbesparing opm, maar even interessant zijn de kwalitatieve voordelen. Automatisering van administratieve processen met RPA leidt tot:

Verlagen van werklast in piekperioden

RPA

Voldoen aan nieuwe wetgeving

RPA

Continuïteit in uitvoering

RPA

Uitvoeren van extra data controles

Kortere reactietijden

Hogere medewerkerstevredenheid

Software robot vs. Administratief medewerker

Wellicht vraag je je af: wat houdt RPA eigenlijk in? RPA is de afkorting van Robotic Process Automation, een technologie die het mogelijk maakt om handelingen op een toetsenbord en muis na te bootsen. Het hoofddoel hiervan is om repetitieve, handmatige en vaak administratieve taken geautomatiseerd te laten verlopen. Dit wordt bereikt met behulp van een software robot, ook wel bekend als een digitale medewerker.

  • Direct inzetbaar
  • 168 uur p/week
  • 100% productief
  • Kosten ca €3,- per uur
  • Foutloos
  • Altijd beschikbaar

  • Recruitment & onboarding
  • 40 uur p/week
  • 80% productief
  • Kosten ca €40,- per uur
  • Maakt fouten
  • Verlof en ziekte
RPA in de GGZ

De virtuele medewerker (RPA) als oplossing?

Een middel dat in de praktijk steeds meer ingezet wordt om dit dilemma te lijf te gaan is Robotic Process Automation (RPA). Simpel gezegd: Softwarerobots die als virtuele medewerkers de bestaande ICT applicaties bedienen, precies zoals een natuurlijke persoon dat doet. De softwarerobot kan ieder type applicatie bedienen, variërend van sterk verouderde ‘legacy’ ICT systemen tot moderne websites. Softwarerobots zijn daarom zeer breed inzetbaar en nemen in sneltreinvaart steeds meer taken over op ondersteunende afdelingen zoals HR, Financiën en Zorglogistiek maar ook in de (administratieve) afhandeling van contact met cliënten.

Door de inzet van RPA snijdt het mes aan meerdere kanten: de professional kan zich focussen op het bieden van zorg en heeft hierdoor direct meer werkplezier en voldoening uit zijn/haar werk. Maar RPA is ook een hulpmiddel dat direct kan resulteren in besparingen in tijd en geld, doorlooptijden van processen kan reduceren en zorgmedewerkers helpt om clientgerichtheid in de praktijk echt waar te kunnen maken.

Deze zorginstellingen gingen je voor…

We kunnen je echt van alles vertellen over wie we zijn, hoe we werken en wat er allemaal mogelijk is met RPA en AI. Als je wilt weten wat we concreet al in de praktijk hebben gedaan en bij welke klanten, check dan deze klantcases.

rpa in de zorg

Praktijkvoorbeeld: Verwerken client verwijsbrieven

Verwijsbrieven controleren, cliënten inschrijven, aanmelden, beoordelen én inplannen voor een eerste intake vergt vaak nog veel handmatig werk. Over de gehele linie van dit zorglogistieke proces kunnen softwarerobots uitkomst bieden, en dit begint al bij de eerste stap. Software robot Geesje leest de cliënt verwijsbrief en voert een aantal controles uit.

Bekijk het praktijkvoorbeeld

rpa GGZ

Klantcases in de Zorg

Software Robots inzetten op jouw afdeling?

Wij hebben meerdere GGZ instellingen geholpen met de inzet van software robots (RPA) om repetitieve, handmatige processen te automatiseren. Nieuwsgierig welke processen we op jouw afdeling kunnen automatiseren? Neem dan contact op met Mark de Poorter.