Nieuw met RPA? Wij helpen je op weg

RPA: Robotic Process Automation. Software robots die het saaie en tijdrovende werk van jou kunnen overnemen. Zodat jij tijd krijgt om leuker en uitdagender werk te doen. En om het werk te doen dat nu wellicht blijft liggen als het te druk is.

RPA is een krachtige technologie waarmee we software robots ontwikkelen die – net als gewone medewerkers – onze bestaande ICT applicaties kunnen bedienen. De robot kan zelf inloggen, e-mails lezen, gegevens ophalen uit spreadsheets en webformulieren invullen. Het aantal organisaties dat RPA toepast groeit hard. En tóch is RPA voor velen nog nieuw en onbekend. Wij helpen je graag op weg.

RPA is low-code
We ontwikkelen software robots op efficiënte wijze. Niet met ingewikkelde code zoals bij klassiek programmeren, maar via ‘low code’.

Niet alleen tijdbesparing
Software robots werken snel en foutloos, 7 dagen per week en 24 uur per dag. Het werk blijft dus nooit meer liggen. Oók niet in de vakantie. En de robot wordt niet ziek.

Korte terugverdientijd
Software robots nemen tijdrovende taken over. Daarom kunnen ze veel tijd besparen. Een software robot kan zichzelf soms al in een paar weken terugverdienen.

RPA werkt op al onze ICT systemen
Een software robot kan iedere bestaande applicatie bedienen: Outlook, Excel, SAP, een webapplicatie. Maar ook een 25 jaar oud polis- of boekhoudsysteem.

RPA, hoe werkt dat?

RPA werkt met slimme software. De robot maakt gebruik van de User Interface van een applicatie. Hierdoor kan de robot in principe iedere applicatie bedienen. Een 20 jaar oud boekhoudpakket? Geen probleem. De website van het UWV om online een subsidie aan te vragen? Ook geen probleem. De robot klikt als het ware met de muis door de applicatie of website heen en voert gegevens in alsof ‘ie het toetsenbord bedient.

Artikelen en inzichten

Een digitale medewerker als nieuwe collega

Een software robot kan zelf inloggen in een applicatie, met een eigen gebruikersaccount. Je kunt het zien een soort digitale medewerker die – als een nieuwe collega – een aantal taken krijgt toegewezen. We kunnen deze digitale medewerker bijvoorbeeld zo instrueren dat ‘ie elke ochtend om 8 uur inlogt en kijkt welke taken er klaarstaan. Zoals een inbox met e-mails die beantwoord moeten worden. Of een map met inkoopfacturen die verwerkt moeten worden. De robot kan in principe iedere taak of proces uitvoeren die gebaseerd is op een set aan vaste regels. We kunnen de robot dan precies “vertellen” wat ‘ie moet doen, in welke situatie. Bij een proces met heel veel uitzonderingen is dat lastiger. We zouden dan iedere mogelijke uitzondering moeten vastleggen. Dat is vaak niet realistisch.

Het ‘een-tweetje’ tussen mens en robot

Veel processen verlopen grotendeels, maar niet helemaal, volgens vaste regels. De robot kan dan bijvoorbeeld 80 procent van de gevallen probleemloos afhandelen. Dit is de zogenaamde “happy flow”. De overige 20 procent herkent de robot dan als uitzondering. Zo’n uitzondering geeft de robot door aan een ‘gewone’ collega. Zo ontstaat er een echte samenwerking. Zie het als een ‘een-tweetje’: de robot doet het saaie en repeterende werk. En indien nodig speelt ‘ie de bal door naar de medewerker, die de bijzondere gevallen kan afhandelen.

Welke processen en systemen zijn geschikt voor RPA?

De kracht van RPA is dat het werkt met alle bestaande applicaties. En dat het toepasbaar is op bijna alle afdelingen, van de Financiële Administratie tot HR, Klantcontact, Inkoop of de Logistieke Afdeling.
Wij hebben inmiddels honderden processen geautomatiseerd met de RPA software van UiPath. Onze robots werken probleemloos op applicaties zoals SAP, Outlook, Excel, Exact, AFAS, JD Edwards, Microsoft Dynamics, ABBYY, Navision, Eduarte en vele andere. En het mooie is: onze bibliotheek met herbruikbare robots groeit hard. Hierdoor kunnen we steeds efficiënter werken.