Skip to main content
21 november 2022 Brendly Projecten, Trends

Met durf en visie kan het personeelsprobleem in de zorg opgelost worden

Mark de poorter - RPA zorg

Mark de Poorter

Partner

Het is algemeen bekend dat er een schrijnend tekort aan zorgpersoneel is. De huidige werknemers zijn overwerkt en de werkdruk zal alleen maar toenemen door de groeiende zorgvraag. In plaats van nog meer geld te investeren in de werving en opleiding van personeel, is het tijd om andere strategieën te overwegen. Dit soort veranderingen vereist een gedurfde leiderschapsvisie om buiten de traditionele methoden te treden.

In mei 2022 bracht Gupta Strategists een rapport uit met de titel “Uitweg uit de schaarste”, waarin werd onderzocht hoe technologie kan worden ingezet om personeelsproblemen op te lossen. Deze oplossing vereist durf en visie, en begint met het wegnemen van de belangrijkste barrières.

Gebrek aan urgentie en de kennisachterstand zijn 2 kritieke punten

De traditionele methode om personeel te werven en extra financiële middelen in te zetten is nog steeds enigszins effectief, dus voelt het niet direct nodig om het roer om te gooien. Ook is het voor een zorginstelling niet realistisch om op de hoogte te blijven van alle nieuwe technologische ontwikkelingen en deze vervolgens te vertalen naar de eigen processen. Maar als u weet hoe technologie kan bijdragen aan het verbeteren van de efficiëntie binnen uw organisatie, zult u dit hulpmiddel uiteindelijk ook gaan gebruiken.

Samenwerking zorgt voor synergie

Hoewel zorgorganisaties realiseren dat technologie nuttig is, willen ze deze vaak zelf testen in plaats van samen te werken met anderen. Deze methode houdt innovatie tegen, want succes bij de buren kan uw organisatie niet helpen als deze kennis niet wordt gedeeld.

De processen verschillen in de meeste gevallen niet zoveel van elkaar. Als gezondheidszorgorganisaties samenwerken, kunnen ze op een grotere schaal oplossingen creëren en deze beter implementeren. Dit is veel effectiever dan wanneer iedereen het voor zichzelf zou gaan uitwerken. Jammer genoeg heeft de concurrentie tussen zorgorganisaties het heel moeilijk gemaakt om samenwerking effectief na te streven. De betrokken partijen zouden ervaring en kennis over technologie juist moeten delen zodat er synergie ontstaat.

personeelsprobleem in de zorg

Verandering is altijd eng

Niet alleen wantrouwen tussen organisaties veroorzaakt problemen met technologische transformatie, maar ook de angst voor verandering. Als werknemers denken dat nieuwe technologieën hun werk moeilijker zal maken of tot ontslagen zal leiden, zullen ze aarzelen om de transformatie te omarmen. Verandering is gemakkelijk te weerstaan als mensen het als een bedreiging zien. Neem de tijd om de mogelijkheden te onderzoeken om een duidelijk beeld te schetsen van het gebruik ervan en de gevolgen voor het bedrijf.

Dit is waarom RPA de oplossing is

De inzet van Robotic Process Automation (RPA) heeft aangetoond dat nieuwe technologie kan helpen om personeelstekorten op te vangen. Software robots (RPA) fungeren als digitale werknemers die bestaande applicaties bedienen, precies zoals een gewone medewerker dat zou doen.

RPA verbetert het werkplezier en geeft de zorgverleners meer voldoening door repetitieve taken over te nemen. Daarnaast leidt het ook direct tot tijd- en kostenbesparingen. Ook kan RPA de verwerkingstijd van taken verkorten, waardoor zorgmedewerkers meer tijd hebben om cliëntgericht te werken.

Een concreet voorbeeld: versturen verwijzingsbrieven 

Een mooi voorbeeld van hoe software robots kunnen helpen is de verwerking van cliënt verwijzingsbrieven bij instellingen voor geestelijke gezondheidszorg. Voorheen was dit een repetitief en tijdrovend proces voor menselijke medewerkers. Een software robot kan deze taak overnemen: zij ontvangt de verwijsbrieven van de huisarts en leest de informatie uit.

De verificatie van de cliëntgegevens en de verwijzer gebeurt precies zoals een echte medewerker dat zou doen. Vervolgens wordt de cliënt geregistreerd en ingeschreven in het EPD-systeem. De automatisering van dit proces met RPA bespaart zorgmedewerkers gemiddeld 50 uur per maand. En nog belangrijker: cliënten worden veel sneller geholpen.

RPA in de zorg

Maak gebruik van de kennis die er is

De interesse in de toepassingen van deze nieuwe technologie neemt toe. Maak gebruik van de kennis in de sector en van implementatiepartners. Met gerichte inzet zou dit wel eens de belangrijkste uitweg uit de personeelsschaarste kunnen zijn.

Klaar om bij jouw bedrijf de RPA reis te beginnen? Of heb je een andere vraag? Neem dan contact op.